Met de start van het nieuwe jaar wil de Communicatiecommissie een nieuwe rubriek in het leven roepen: “Ontmoet de commissies”. BC Mariken heeft verschillende commissies en misschien ken je nog niet alle commissies en daarbij kan de CC je helpen. In de komende maanden willen we alle commissies aan de tand voelen met een interview. We trappen af met een belangrijke commissie: Vertrouwenscontactpersonen (VCP’s). Misschien weet niet iedereen wat deze commissie doet, dus lees dan snel verder. We spreken Shoghi Lips:

Welkom Shoghi, leuk dat we je mogen spreken. Laten we meteen van start gaan: Uit welke mensen bestaat de commissie? En hoe lang maken jullie al onderdeel uit van deze commissie?

De vertrouwenscontactpersonen van BC Mariken zijn Manon van der Meeren en ik. Ik weet niet zo goed hoe lang ik het precies al doe, maar ik gok al bijna zes jaar. Manon is sinds 2023 vertrouwenscontactpersoon.  

Wat zijn de taken van de vertrouwenscontactpersonen?

Wij vormen een aanspreekpunt voor leden die iets meemaken bij de club waar ze zich niet prettig bij voelen. Wij zijn dus een soort loket voor dit soort problemen. Ook is het onze taak om onderwerpen op dit terrein (bijvoorbeeld pesten, grensoverschrijdend gedrag) bespreekbaar te maken binnen de club. Daarvoor is het belangrijk om laagdrempelig beschikbaar te zijn voor alle leden. We zijn dit jaar bezig om langs alle trainingsgroepen te gaan om ons gezicht te laten zien. Daarnaast worden we regelmatig benoemd in de nieuwsbrief en in de ALV. Toch blijft het voor ons een uitdaging om goed zichtbaar te zijn voor met name de jeugd. Zij trainen op andere tijden dan ik, daardoor zie ik ze wat minder gemakkelijk. Het blijft voor ons belangrijk om die laagdrempeligheid te waarborgen de komende tijd.  

Manon vertelt over haar functie als vertrouwenscontactpersoon bij trainingsgroep A

Kan je vertellen wat er gebeurt als iemand naar jullie toekomt met een vervelende kwestie? Bijvoorbeeld een lid die aangeeft dat hij gepest wordt in de badmintontrainingsgroep?

Allereerst is het belangrijk dat het lid alle ruimte krijgt om te vertellen wat er aan de hand is. Dit gesprek vindt in principe plaats met Manon of met mij. Wij bieden een luisterend oor, denken mee en kunnen uitleggen wat eventuele vervolgstappen kunnen zijn, voor de betrokken personen of voor bijvoorbeeld iets breder binnen de club. Vervolgens schrijven we een kort verslag over het gesprek voor het bestuur, met eventueel een advies, bijvoorbeeld maatregelen nemen tegen de pester. Het liefste doen we de meldingen bij het bestuur niet-anoniem, want dan kan je het probleem het beste aanpakken, maar dit kan bij uitzondering wel.

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie de taak van vertrouwenscontactpersoon goed kunnen uitvoeren?

We hebben allebei een cursus gevolgd van één dag via NOC-NSF. Hier hebben wij geleerd hoe je een gesprek met een ‘melder’ aangaat. Ook hebben we op die dag oefengesprekken gehad met andere vertrouwenscontactpersonen. Je leert daar ook wat je vervolgens moet doen met een melding.

Het viel ons overigens op dat bij andere clubs meer meldingen worden gedaan dan bij ons, andere sportclub zoals tennis-, judo- en voetbalclubs. Ik heb zelf nagedacht waarom dat zo zou zijn, maar we hebben het niet officieel onderzocht hoor. Misschien komt het doordat bij ons de trainingen altijd plaatsvinden in één grote hal waar ook veel andere mensen bij zijn. Hierdoor gebeuren er misschien minder makkelijk zaken die niet door de beugel kunnen.

Misschien komt het ook omdat de gemiddelde tennis- of voetbalclub veel meer leden heeft dan bij ons?

Ja, dat speelt misschien ook een rol. Bij ons is er minder anonimiteit doordat de club kleiner is.

Wat voor soort meldingen hoorde je vooral bij andere clubs?

Met name meldingen over pesten, intimidatie of grenzen die overschreden worden.

Waarom heb je gekozen voor deze commissie?

Ik vind het heel belangrijk dat iedereen zich op zijn gemak voelt op de club, van jong tot oud. Ook nieuwe leden moeten zich vertrouwd voelen. Ik weet zelf nog hoe het was toen ik voor de eerste keer binnen kwam, een hele zaal vol met vreemden, dat is heel spannend. Ik zou daarom iedereen willen oproepen: zie je een nieuw gezicht, spreek de persoon aan en zorg ervoor dat hij of zij zich welkom voelt op onze club!

Bedankt voor dit interview, Shoghi.  

Bij deze willen Manon en Shogi ook de kans grijpen om te laten weten dat ze paraat staan voor álle leden van de club. Wij zijn frequent aanwezig op trainings- en competitiedagen of je kunt ons een berichtje sturen. Voor meer informatie over de rol van de vertrouwenscontactpersonen kun je informatie vinden op https://www.bcmariken.nl/bcmariken/veilige-omgeving/ en  https://nocnsf.nl/nederland-sport-veilig/vertrouwenscontactpersoon.