Onlangs heeft het jaarlijkse Marikentoernooi weer plaatsgevonden. Een leuke en sportieve dag voor veel Marikenezen én spelers van andere verenigingen. Maar wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken om dit te organiseren? Dat lees je in deze nieuwe editie van ‘Ontmoet de commissies’. Mart vertelt je namelijk alles over de toernooicommissie.

Hoi Mart, wat leuk dat ik je mag interviewen over de toernooicommissie. Vertel eens, hoe lang zit je al bij de toernooicommissie? En waarom heb je gekozen voor déze commissie?
Even denken hoor, ik denk dat ik sinds 2019 bij de toernooicommissie zit. Maar in de praktijk ben ik wat later gestart door Corona en de opvang van vluchtelingen in de Jan Massinkhal. Hierdoor hebben we drie jaar geen toernooi kunnen organiseren.
Ik doe de commissie samen met Helena, Nathalie en Luuk. Luuk was afgelopen jaar voor het eerst in een jaar of twintig géén toernooileider. Ik mocht dit stokje van hem overnemen.

Ik heb voor de toernooicommissie gekozen omdat het gewoon leuk is om met z’n allen te gaan badmintonnen en de dag te draaien. Wat ik ook leuk vind is het leggen van de logistieke puzzel.

Oké, en afgelopen jaar was je dus voor het eerst toernooileider. Ben je tevreden over de editie van 2024?
Ja, zeker. Ik ben tevreden, het was een gezellige dag. Ook van anderen heb ik gehoord dat het leuk was en er zijn geen klachten geweest. Door uitval van spelers moesten mensen soms wat langer wachten, maar het was alsnog een leuke dag.

En kun je eens vertellen wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van het toernooi?
We hebben een draaiboek en dat is een behoorlijk lang document… Er komt namelijk best veel bij kijken. Het begint eigenlijk nu al, net nadat het toernooi geweest is. We moeten nu al nadenken over een datum voor de editie van 2025 en de zaal gaan reserveren.

Als het toernooi wat dichterbij komt, moet het toernooi online gezet worden en moet er reclame gemaakt worden. Dan gaan mensen zich inschrijven en moeten we kijken of dat allemaal goed gaat. Soms geven speler 1 en 2 bijvoorbeeld op dat ze allebei met speler 3 willen dubbelen, maar dat kan natuurlijk niet.

Als iedereen zich heeft ingeschreven loten we zodat alle spelers in poules ingedeeld worden. En daarna begint het puzzelen, dan gaan we het wedstrijdschema maken.

Ook willen we op de dag zelf een standje van Chesp, prijzen voor de winnaars, wat fruit en een fysiotherapeut. Allemaal dingen om van te voren te regelen.

Op de dag zelf hoop je dan dat je alles goed geregeld hebt! De spelers moeten welkom geheten worden, de wedstrijden moeten omgeroepen worden en de wedstrijdbriefjes moeten klaarliggen en ingevoerd worden. Gedurende de dag is het soms ook even puzzelen met de wedstrijden plannen als dezelfde spelers in verschillende onderdelen ver komen.

Oké, een flinke klus dus! Kan je vertellen wat je er leuk aan vindt?
De legpuzzel vind ik het leukste. We proberen de wachttijden voor spelers zo veel mogelijk te minimaliseren. We proberen het zo te plannen dat geen enkele speler langer dan 3 uur tussen twee wedstrijden heeft. Hiervoor bekijken we het wedstrijdschema van iedere speler. Als we dan iemand ontdekken met een te lange wachttijd, gaan we nogmaals puzzelen.

De gezelligheid op de dag zelf vind ik ook leuk. Gelukkig zijn er zelden boze deelnemers of problemen. Als dat zo is, hebben we ook nog de referee die kan helpen. Iedereen wil gewoon lekker badmintonnen en denkt goed mee. Meestal lukt dat ook heel goed!

Zo, oké, veel verteld al! Zijn er tot slot nog dingen die je graag wil delen met alle leden van Mariken?
Lastige vraag. Er komt best wat voorbereiding kijken bij het organiseren van het toernooi. Het is wel meer dan alleen de dag zelf. Het is vooral erg leuk om te doen!

Dank je wel voor jouw inzet en dit interview Mart!